donderdag 28 juni 2012

Het Elodieproject

 Soms heb je van die ideeen die je dan gelijk uit moet voeren. Zo bedacht ik een week of twee geleden dat een Elodie van Farbenmix voor mijzelf ook best leuk was en van tricot moest dat toch ook best kunnen. Dus hup, schaar in de stof om vervolgens tot de ontdekking te komen dat je dat niet uit 2 meter stof krijgt. Dat had ik uiteraard wel kunnen berekenen als ik niet gelijk was gaan knippen. Maarja, maandagochtend, dus winkels dicht.  De enige oplossing in zo'n geval is een nieuw stofje pakken en opnieuw beginnen met knippen. Deze keer kwam ik wel aan 8 rokdelen en kroop ik achter de locker. Na 6 banen dacht ik: hmm 't lijkt wel heel groot, wikkelde het 's om mijzelf heen en dat paste eigenlijk al wel. Tja... En toen? Uiteindelijk maar 7 rokdelen gebruikt in plaats van 8. Het lijfje nog iets aangepast en snel in elkaar gezet en toen was jurk 1 (of 2, afhankelijk van de telling die je gebruikt) een feit:





















Alleen hij was dus vrij ruim, want eigenlijk kreeg ik heb met 6 rokdelen al bijna dicht. Gelukkig had ik mijn eerste knippoging nog liggen, precies 6 rokdelen en die dus maar 's geprobeerd met een smallere naad en die past.  Hij is wel een stuk minder zwierig geworden daardoor.




















Leuk hoor, die zomerjurkjes, maar de zomer van 2012 kenmerkt zich nou niet bepaald door lekker zonnig weer. En ik wil nieuw jurkje aan *stamp* en aangezien ik iets meer controle heb over wat er genaaid wordt door mijn machientjes dan over het het weer,  werk jurk nummer 3 een Elodie meets Burda 7828. Met korte mouw (op de foto met shirtje eronder). Ik heb hem al paar dagen aan gehad en hij lokt heerlijk uit tot het dansen van rondjes door de kamer met dochterlief.





















Maar toen had ik een klein meisje naast me staan die zei: "Mama, ik wil ook zo'n dansjurk!" Ik had natuurlijk een gewone Elodie van tricot voor haar kunnen maken; het is tenslotte een patroon voor kinderen, maar ik vind het bovenlijfje niet heel praktisch omdat het eigenlijk alleen maar echt leuk staat zonder iets erover of eronder. Dus Elodie meets Burda 7828 in minivariant en een blije dansende dochter :



En omdat ik zo goed bezig was, 's avonds Elodie meets Burda 7828 nummer 2. Deze is aan de voorkant ongeveer 15 cm korter dan aan de achterkant. Gewoon, voor de variatie.



Ik heb nog wat variaties in mijn hoofd, dus ik vermoed dat het Elodieproject nog wel wat vervolgjes krijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen